Op reis door Amerika

Dag 19: waikiki

Vandaag staat pearl harbor op het programma. Na het ontbijt stappen we in de auto. De routebeschrijving van de pearl harbor site geeft aan dat het vanuit Waikiki ongeveer 45 minuten rijden is. Echter wij zijn binnen 20 minuten aanwezig, het is lekker rustig op de weg. We hebben gereserveerde plaatsen kunnen krijgen voor de arizona memorial tour van 12 uur. We hebben dus 2 uur de tijd voor de overige plekjes te bezoeken. We lopen eerst een rondje aan de “missouri” zijde en gaan dan onze audio tour halen voor de “Arizona” kant. Hier zijn ook nog 2 musea. Rond half 12 hebben we alles bekeken en pakken we nog snel even iets te eten voordat we op de boot moeten stappen. Om 12 uur krijgen we eerst een indrukwekkende film te zien en dan worden we met zijn allen op de ferryboot geladen. Het is maar een paar minuutjes naar het memorial. Bovenop de overblijfselen van de USS Arizona hebben ze een mooie gedenkplaats gemaakt. Alle overledenen van de aanval die op het schip waren die dag, zijn nog steeds in het schip. Ook lekt het schip nog steeds olie wat je kunt zien aan de vlekjes op het water. Het is een zeer indrukkend monument. Na een klein half uur komt de boot je weer ophalen om terug te brengen naar het vaste land.

We bekijken de laatste dingetjes en leveren onze audiotour weer in. Rond 2 uur hebben we alles wat we wilde gezien en verlaten we Pearl Harbor.

Iets wat nog op het programma stond voor onze dagen op Hawaii is de Manoa Falls trail. Dit is een korte (2,6 km heen en terug en goed onderhouden) trail die je naar de waterval leidt. De route is op zich goed te doen maar gaat af en toe redelijk berg op en is soms erg glad! Je waant je wel echt in een andere wereld! Het is erg jungle achtig en we zien mooie salamander(achtige) dieren en kleurrijke vogels. Dit gedeelte van het eiland is ook gebruikt in de serie Lost en in de Jurassic park films.

De waterval zelf is vrij hoog, met onderaan een klein meertje. Na even uitgerust te hebben beginnen we aan de route terug. Hier doen we langer over dan de heenweg aangezien het erg glibberig is. We zijn helemaal klam als we terug bij de auto zijn. Bij het hotel aangekomen kleden we ons snel om en nemen een duik in het zwembad.

Tegen de avond lopen we Waikiki weer in om wat te eten en struinen we nog wat langs de winkeltjes voordat we terug naar het hotel gaan.

Dag 18: waikiki

Vandaag is de dag niet helemaal gelopen zoals gepland. Vanochtend hebben we om 7 uur de wekker gezet om kaartje voor pearl harbor USS Arizona te bemachtigen. Elke ochtend kun je proberen al kaartjes te krijgen voor de dag erna (een andere optie was of 60 dagen van tevoren een kaartje te reserveren, of op goed geluk ernaartoe rijden. Pearl habor is gratis te bezichtigen maar er zijn maar een gelimiteerd aantal kaarten per dag). We hebben geluk en kunnen morgenmiddag met de tour mee. Na het ontbijt gaan we op weg naar het noorden van het eiland naar Turtle beach. Hier willen we graag wat zwemmen en kijken of we nog wat zeeschildpadden kunnen spotten.

Het is vandaag mermorial day en dat is te merken op de weg! Het is heel erg druk en we doen er 2 keer zo lang over om bij het strand te komen. Parkeren is erg lastig maar gelukkig hebben we naar Amerikaanse begrippen een kleine auto. Op een parkeerplaats naast het strand kunnen we de auto nog in een hoekje kwijt. We lopen over het strand naar turtle beach, het zand is erg heet!

Als we bij het strand aankomen mag er helaas vanwege de sterke stroming vandaag niet gezwommen worden. We blijven even op het strand zitten en overleggen wat we dan gaan doen. We besluiten om door te rijden en het rondje af te rijden weer richting het zuiden, het wordt dus een sightseeing dagje.

Overal is het erg druk en vooral als we bij een strandje aankomen staan we steeds even stil. Aan de noordkant zijn niet zo heel veel uitzichtpunten of andere dingen die we willen bekijken dus we doen het meeste vanuit de auto. We pikken wel nog even Laie point mee. Hoe meer je aan de oostkust komt hoe meer je merk dat dit de loefzijde van het eiland is. Het ziet hier een stuk tropischer uit en op een gegeven moment krijgen we een echte tropische regenbui over ons heen. Als we weer bijna bij het zuiden zijn moeten we door een tunnel door de berg heen. Aan de andere kant van de berg is het weer droog!

We gaan even terug naar het hotel en zien dat er vanavond een lantaarn ceremonie is op het buurstrand. Er worden 50.000 mensen verwacht die 7000 lantaarns de zee in laten drijven ter nagedachtenis aan degene die hen ontvallen zijn. Dit lijkt ons ook wel wat dus hier lopen we langzaam naar toe. Het is een klein half uurtje lopen en ook hier is het al erg druk. We lopen nog even het grote winkelcentrum in wat aan de overkant van de straat ligt en kijken hier nog wat rond.

Om kwart over 6 begint de ceremonie dus we zorgen dat we dan weer op het strand zijn. Er is hawaiiaanse muzikale omlijsting en een paar toespraakjes. Om kwart over 7 morgen dan de lantaarns het water in. Het is een mooi gezicht en voor vele ook erg emotioneel…

Als we aan de terugweg beginnen zien we dat er bussen klaarstaan. Hier mogen we gratis instappen, we stappen in en hopen dat hij de goede kant op gaat haha. We kijken op de telefoon met de navigatie mee waar we moeten uitstappen aangezien het buiten al donker is. Als we in de buurt van waikiki centrum zijn drukken we op de stopknop en stappen we uit. We gaan nog even ergens een hapje eten en lopen dan terug naar het hotel.

Dag 17: Waikiki

Zoals verwacht worden we alweer vroeg wakker, voor vandaag staat een beetje eiland sightseeing op de planning. Na het ontbijt gaan we met de auto op weg. Het eiland is qua touren een beetje te verdelen in 3 gedeeltes, het westen, het noordoosten en het zuidwesten. Voor vandaag staat het zuidwesten op de planning.

Het eerste punt is diamond head beachpark. Daar aangekomen is de parkeerplaats vol. Oké, dat gaat nog wat beloven voor de rest van de dag. Een van de volgende dagen dan maar terugkomen… Het volgende punt is Hanauma bay. In het boekje staat dat je hier vroeg aanwezig moet zijn omdat je er anders niet meer op kunt. Aangezien we bij het vorige punt al pech hadden… Maar gelukkig de parkeerplaats is nog niet vol dus we mogen erop!

Het is een staatspark waar je voordat je de baai mag betreden eerst een introductiefilm moet bekijken. Je mag hier zwemmen en snorkelen, maar er is veel koraal! Uiterste voorzichtigheid is dus geboden. We zoeken ons een plekje uit bij een palmboom en gaan lekker zitten.

Het snorkelen lonkt en we huren 1 bril met snorkel zodat we zelf ook het koraal en de vissen kunnen bekijken. Als er mensen ut het water komen blijken sommige visjes een beetje agressief, verschillende mensen zijn tot bloedend toe gebeten. Gelukkig zijn het wel maar kleine wondjes, maar het ziet er apart uit.

Na hier 2 uur te hebben gezeten pakken we onze spullen op en gaan we verder met het eiland tourtje. We rijden langs het mooie Sandy beach en Waimanalo beach en stoppen nog bij de uitzichtpunten: Halona blow out en makapu’u point.

Onderweg terug naar het hotel pakken we nog het mooie Pali lookout point mee. Dit is een echte aanrader! Hier kun je goed het verschil zien tussen het zonnige gedeelte van het eiland en het regenachtige gedeelte.

Als we de auto weer hebben geparkeerd lopen we waikiki weer in om ergens wat te gaan eten. Nadat onze magen weer gevuld zijn slenteren we de boulevard nog op en neer en lopen we rustig terug naar het hotel.

p.s. Tussen de verhalen van de afgelopen 2 dagen hebben we nog wat foto’s erbij gezet.

Dag 16: Las Vegas naar Hawaii

Als om 5 uur de wekker gaat zijn de lampje op de strip nog aan. Er lopen zelfs nog wat mensen op straat. Wij pakken de koffers in en checken uit. Als we buiten komen, komen er nog mensen terug van het stappen, ze worden met limousines bij het hotel afgezet. Het is nu ook een beetje licht dus de lampjes van de strip zijn weer uit.

Het is maar een klein stukje naar de car rental return bij het vliegveld. We halen de laatste afval uit de auto en nemen afscheid van de dodge die ons ruim 2700 mijl vervoerd heeft. Met een busje worden we naar het vliegveld gebracht. Via de self service kiosk checken we in en geven we de koffers af. Hoewel we al wat souvenirtjes gekocht hebben, zijn ze nog niet te zwaar!

Na alle security checks ontbijten we bij de terminal en moeten we nog een klein uurtje wachten totdat we gaan boarden. Netjes op tijd vertrekt het vliegtuig voor de vlucht van 6 uur en een kwartier naar hawaii. In het vliegtuig proberen we wat te slapen en dat lukt gelukkig aardig. En we kijken nog een film via netflix op de telefoon. Om half 1 Hawaii tijd landen we. En weer krijgen we uren cadeau, 3 dit keer. In totaal in het nu dus 12 uur vroeger dan in Nederland.

Als we naar de bagageband lopen kijken we raar op als er een vogel komt langs vliegen. Dit vliegveld is dus niet helemaal gesloten. We volgen de bordjes naar de bagageband en het is een eind lopen. We zien op de borden nergens onze vlucht staan, maar zien wel allemaal mensen van onze vlucht om ons heen. Bij navraag aan een medewerker blijkt dat onze bagageband in een ander gebouw ligt, we hadden een andere route moeten volgen. Samen met de andere mensen van onze vlucht lopen we buitenom weer een ander gebouw naar binnen. De bagage begint net pas te komen. Met onze koffers lopen we naar de shuttle om onze huurauto op de halen.

Dit keer hebben we een “kleine” auto gehuurd, we hoeven de koffers immers niet mee te slepen elke dag. Bij de balie horen we waar de auto’s staan waar we uit mogen kiezen, bij het bordje economy car. Hier staat nog maar 1 auto, een ford focus, lekker vertrouwd dus en niet zo klein als we dachten haha.

Het is maar een kwartier rijden naar ons hotel dus we zijn vroeger dan de inchecktijd, gelukkig is onze kamer al beschikbaar. Het is zoals verwacht lekker weer in Waikiki dus we trekken de zomerse kleren aan en zoeken buiten iets op om te eten. We lopen lekker langs het strand en Kelly loopt iets te dicht langs te zee, met natte voeten tot gevolg .

Na het eten lopen we lekker door de winkelstraten en blijkt dat er dadelijk memorial day parade is. Deze begint om 18 uur. In de parade lopen high schools, veteranen en huidige militairen mee. Sommige lopen, andere rijden op de meest bijzondere motors of in bijzondere auto’s. Ook gooien mensen snoepjes uit. Het is een hele happening! Als de parade is afgelopen begint de inzinking te komen. Bij het hard rock café gaan we aan de bar nog een uurtje wat drinken voordat we terug naar ons hotel lopen en lekker gaan slapen.

Dag 15: Salt lake city naar Las Vegas.

Even nog zonder foto’s, deze zetten we later nog erbij

UPDATE: een paar foto's toegevoegd!

Aangezien ze grote drukte voorspellen op de weg staan we om 7 uur op. We ontbijten snel in het hotel, laden de koffers in en checken uit. We gaan eerst op weg naar het Salt Lake, wat natuurlijk bij Salt Lake City ligt. Hier is het water ook zo zout dat je erop kunt blijven drijven!

Het is maar een kwartier rijden vanaf ons hotel. Bij het Salt Lake moet je entree te betalen, maar er zit niemand in het hutje. Al snel zien we de “brievenbus” staan hier moet je een envelop pakken, allerlei gegevens invullen, de gevraagde entree (een paar dollar per auto) in de envelop stoppen en netjes in de brievenbus gooien. Als we dit gedaan hebben parkeren we de auto en lopen we het strand op. Het is erg fris nog deze ochtend dus we maken een paar foto’s en gaan dan weer snel op weg!

We hebben vandaag een lange rit voor de boeg, ongeveer 430 mijl! Maar het is wel een makkelijke rit. 99% van de route is de I15 Autosnelweg. We beginnen de route in Utah, gaan de staatgrens over voor een klein gedeelte Arizona en arriveren in Nevada. Een gedeelte van deze route hebben we in 2011 ook al gereden, toen hebben we ook bijna alle national parken die je vanaf deze weg kunt bereiken aangedaan. Vandaag rijden we er in 1 keer langs. Zo’n 6,5 uur later arriveren we in Las Vegas. We krijgen wel meteen weer een uurtje cadeau. Het tijdsverschil met Nederland is nu dus al 9 uur (vroeger).

We checken in bij ons hotel en hebben een leuk uitzicht op de strip vanaf onze kamer. We lopen meteen de strip op om te bekijken of er nog iets veranderd is sinds de laatste keer. Kelly wilde graag in de Eiffeltoren van het Paris hotel. (helft van de grootte van het origineel) en in de nieuwe attractie van Las Vegas, de voodoo zipline.

Als de we voodoozipline bekijken vinden wij hem er niet spectaculair uitzien. Tussen de 2 toren van het hotel hangt een zipline met een soort kabelbaan karretje. Deze laat je van de hoogste toren naar de kleinste toren zoeven en achteruit weer terug. De torens van de hotels staan een blok van de strip af. Deze slaan we dus toch over. Wel kopen we al kaartjes om vanavond in de uitzichttoren van Parijs te gaan.

We lopen de strip af en bekijken de hotel waar we langskomen van binnen ( ons eigen Flamingo hotel, MGM, NY NY, venetian etc) en gaan dineren bij het hard rock cafe. Sommige hotels hebben wat dingetjes veranderd andere zijn nog vrijwel hetzelfde.

Als het donker is gaan we naar het uitzicht punt in de eiffeltoren. Het uitzicht is heel erg mooi met alle lampjes. Als we rustig hebben rondgekeken gaan we weer naar beneden, halen we nog wat te drinken en lopen we terug naar onze kamer.

Om ongeveer 23 uur gaan we slapen met de wekker gezet om 5 uur.

Dag 14: van Jackson naar Salt Lake City

Vandaag helaas geen ontbijt inbegrepen bij het hotel, we rijden dus naar het centrum van het stadje om daar wat te ontbijten in een gezellige bakkerij. We tanken meteen weer vol, pakken de koffers in en checken uit. Op weg naar Salt Lake City! Het wordt een hele rit, 4:45 geeft de navigatie aan. We rijden weer eerst door de staat Wyoming en daarna de staatsgrens over naar Utah, de navigatie stuurt ons over de highway (kortste route?). Aangezien hier weinig verkeer rijdt kunnen we wel goed doorrijden. Na een paar keer stoppen en van het veranderde landschap genietend (van vlak naar erg bergachtig), komen we iets na 3 uur aan in Salt Lake City. We checken in en rijden dan meteen naar het centrum van de stad.

Het centrum van de stad ligt eigenlijk rondom Temple Square, waar vele kerkgebouwen staan. We bekijken de gebouwen en lopen wat rond door downtown. Ook gaan we de winkelstraat door en lopen we capitol hill op waar het Utah State capitol ligt. Hierna lopen we terug naar de parkeergarage en rijden we terug naar ons hotel.

Naast ons hotel in het restaurant gaan we eten en pakken dan de koffers in voor Las Vegas.

Morgen gaan we vroeg opstaan om op tijd eerst naar het Salt Lake te rijden en vanuit daar richting Las Vegas te kunnen vertrekken. Hier is ook een holiday weekend dus we verwachten dat het druk zal zijn op de weg.

Dag 13: Yellowstone naar Jackson.

Vandaag rijden we na het ontbijt Yellowstone weer in, we zullen het park vanmiddag via de zuid entree verlaten. De bizons zijn weer flink bezig vandaag. 2 flinke verkeersopstoppingen veroorzaken ze. Na 2 uur rijden zijn we net 20 mijl verder. Gelukkig komt een parkranger de bizons van de straat halen en kan iedereen zijn weg vervolgen.

We stoppen nog bij de enkele bezienswaardigheden die we nog willen meepikken, waarbij het richting het zuiden steeds sneeuwrijker wordt. Rond 13 uur verlaten we uiteindelijk het park.

Vanuit Yellowstone rijdt je na een paar mijl via dezelfde weg vanzelf Grand Teton National park in.

Dit park is ten opzichte van Yellowstone erg klein. De hele route heb je een prachtig uitzicht op de bergen. We halen een map bij het visitor center en willen eigenlijk ergens wat eten. Het restaurant bij het visitor center is dicht, maar Jackson Lodge is open staat er op de deur aangegeven. Dit is maar een paar minuten rijden dus we besluiten om daar heen te rijden om de verdere route vanaf daar te gaan bepalen.

Als we de trap oplopen naar het restaurant in Jackson lodge zien het fantastische uitzicht! We gaan eerst even eten en lopen daarna naar buiten om even van dit uitzicht te genieten.

We pakken de westelijke route naar het uitgang in het zuiden van het park, deze weg is normaal in de winter gesloten, maar gelukkig is hij nu geopend. We stoppen bij enkele van de vele uitzichtpunten die dit park ook heeft. Dat is in elk national park toch erg goed georganiseerd!

Rond 17 uur verlaten we het park en rijden we meteen Jackson binnen, onze slaapplaats voor vannacht. Na het inchecken in ons hotel rijden we even naar het centrum. Hier zijn heel veel winkeltjes in wild west stijl rond town square! We eten nog ergens een broodje aangezien we niet heel veel honger hebben na de late lunch. We doen nog even wat kleine boodschappen en gaan dan terug nog ons hotel.

Morgen hebben we een lange rit voor de boeg. We moeten 4,5 uur rijden naar Salt Lake city.

Dag 12 Yellowstone.

Vandaag zijn we na het ontbijt weer het park ingereden, het middengedeelte van het park staat op het programma. We kunnen goed doorrijden naar ons eerste uitzichtpunt Gibbon falls. Hier is het op de parkeerplaats al redelijk vol. Na de gebruikelijke foto’s rijden we door naar de Canyon area. De weg ernaartoe is erg rustig, waarschijnlijk omdat het nu even een doorlopende weg is. De weg vanuit daar naar het noorden gaat pas over 2 weken open en de weg naar het zuiden is nog steeds afgesloten vanwege de “road damage”.

We rijden de loop “north rim drive” en stoppen bij de look out over de canyon en de watervallen. Er heeft een vogel een vogelnest bovenop een uitstekende rots gemaakt.

Als we genoeg fotomateriaal hebben verzameld rijden we naar het visitorcenter wat hier ligt en bekijken we deze van binnen. Bij de snackbar pakken we even een lunch en beginnen dan aan de route naar de geisers. We rijden de fountain canyon drive langs de firehole watervallen af. Als we bijna bij de geisers zijn staan we opeens weer stil. Een paar auto’s voor ons heeft een zestal bizons de weg in gebruik genomen. Ze lopen rustig voor de auto’s uit op hun dooie gemak. Na ongeveer een half uur kunnen we ze ook eindelijk passeren.

Tot aan het visitor center komen we langs 4 geisergebieden. De eerste bewaren we tot morgen, zo hebben we nog iets te bezichtigen onderweg naar Grand teton.

De eerste 3 (Grand prismatic Spring, Biscit basin en black sand basin) hebben allemaal een eigen parkeerplaats vanaf waar je de vlonderroute op kan lopen. Van vlonderplanken is er dan een route langs de geisers gemaakt. Sommige spuiten de hele dag door, sommige maar 2 keer per dag, andere nog minder vaak. We lopen de routes en rijden dan door naar het Old Faithfull visitor center. Hier zien we dan over 5 minuten de geiser weer gaat spuiten. Tja, als je dan toch weer hier bent. We wachten de uitbarsting af en lopen vervolgens de grote route door het Upper geiser basin. Hier liggen tientallen geiser bij elkaar. Als je over de vallei kijkt lijkt het net of er overal kleine brandjes zijn.

Inmiddels is al het alweer half 6 en rijden we langzaam terug richting ons hotel, zonder oponthoud van de bizons dit keer. We zoeken ons een plekje uit om te eten en gaan dan terug naar ons hotel.

Morgen rijden we via Yellowstone en Grand Teton naar Jackson.