Op reis door Amerika

Dag 18: waikiki

Vandaag is de dag niet helemaal gelopen zoals gepland. Vanochtend hebben we om 7 uur de wekker gezet om kaartje voor pearl harbor USS Arizona te bemachtigen. Elke ochtend kun je proberen al kaartjes te krijgen voor de dag erna (een andere optie was of 60 dagen van tevoren een kaartje te reserveren, of op goed geluk ernaartoe rijden. Pearl habor is gratis te bezichtigen maar er zijn maar een gelimiteerd aantal kaarten per dag). We hebben geluk en kunnen morgenmiddag met de tour mee. Na het ontbijt gaan we op weg naar het noorden van het eiland naar Turtle beach. Hier willen we graag wat zwemmen en kijken of we nog wat zeeschildpadden kunnen spotten.

Het is vandaag mermorial day en dat is te merken op de weg! Het is heel erg druk en we doen er 2 keer zo lang over om bij het strand te komen. Parkeren is erg lastig maar gelukkig hebben we naar Amerikaanse begrippen een kleine auto. Op een parkeerplaats naast het strand kunnen we de auto nog in een hoekje kwijt. We lopen over het strand naar turtle beach, het zand is erg heet!

Als we bij het strand aankomen mag er helaas vanwege de sterke stroming vandaag niet gezwommen worden. We blijven even op het strand zitten en overleggen wat we dan gaan doen. We besluiten om door te rijden en het rondje af te rijden weer richting het zuiden, het wordt dus een sightseeing dagje.

Overal is het erg druk en vooral als we bij een strandje aankomen staan we steeds even stil. Aan de noordkant zijn niet zo heel veel uitzichtpunten of andere dingen die we willen bekijken dus we doen het meeste vanuit de auto. We pikken wel nog even Laie point mee. Hoe meer je aan de oostkust komt hoe meer je merk dat dit de loefzijde van het eiland is. Het ziet hier een stuk tropischer uit en op een gegeven moment krijgen we een echte tropische regenbui over ons heen. Als we weer bijna bij het zuiden zijn moeten we door een tunnel door de berg heen. Aan de andere kant van de berg is het weer droog!

We gaan even terug naar het hotel en zien dat er vanavond een lantaarn ceremonie is op het buurstrand. Er worden 50.000 mensen verwacht die 7000 lantaarns de zee in laten drijven ter nagedachtenis aan degene die hen ontvallen zijn. Dit lijkt ons ook wel wat dus hier lopen we langzaam naar toe. Het is een klein half uurtje lopen en ook hier is het al erg druk. We lopen nog even het grote winkelcentrum in wat aan de overkant van de straat ligt en kijken hier nog wat rond.

Om kwart over 6 begint de ceremonie dus we zorgen dat we dan weer op het strand zijn. Er is hawaiiaanse muzikale omlijsting en een paar toespraakjes. Om kwart over 7 morgen dan de lantaarns het water in. Het is een mooi gezicht en voor vele ook erg emotioneel…

Als we aan de terugweg beginnen zien we dat er bussen klaarstaan. Hier mogen we gratis instappen, we stappen in en hopen dat hij de goede kant op gaat haha. We kijken op de telefoon met de navigatie mee waar we moeten uitstappen aangezien het buiten al donker is. Als we in de buurt van waikiki centrum zijn drukken we op de stopknop en stappen we uit. We gaan nog even ergens een hapje eten en lopen dan terug naar het hotel.

Danny Wendy Dani

Eindelijk hawaii!!
Verheug me op de mooie foto's van palmbomen en witte zandstranden!
Wat mooi al die lichtjes op het water!
Genieten!!!!

Roelof van derHulst

Hoi Kellly en Davy op de een of andere manier heb ik het begin van de reis niet meegekregen , maar ik kan ze wel allemaal teruglezen uiteraard. Zal waarschijnlijk er mee te maken hebben dat ik in het begin van jullie reis in het ziekenhuis heb gelegen. Wens jullie nog een paar prettige dagen en ook alvast een goede terugreis.

Francis

Hey Kelly en Davy!

Ik heb nog niet alle verhalen kunnen lezen, maar van wat ik heb gezien word ik wel jaloers hoor! Zo te zien hebben jullie een heel fijne vakantie en weer een aantal mooie plekken bezocht! Geniet er nog van!

Groetjes Francis