Op reis door Amerika

Dag 19: waikiki

Vandaag staat pearl harbor op het programma. Na het ontbijt stappen we in de auto. De routebeschrijving van de pearl harbor site geeft aan dat het vanuit Waikiki ongeveer 45 minuten rijden is. Echter wij zijn binnen 20 minuten aanwezig, het is lekker rustig op de weg. We hebben gereserveerde plaatsen kunnen krijgen voor de arizona memorial tour van 12 uur. We hebben dus 2 uur de tijd voor de overige plekjes te bezoeken. We lopen eerst een rondje aan de “missouri” zijde en gaan dan onze audio tour halen voor de “Arizona” kant. Hier zijn ook nog 2 musea. Rond half 12 hebben we alles bekeken en pakken we nog snel even iets te eten voordat we op de boot moeten stappen. Om 12 uur krijgen we eerst een indrukwekkende film te zien en dan worden we met zijn allen op de ferryboot geladen. Het is maar een paar minuutjes naar het memorial. Bovenop de overblijfselen van de USS Arizona hebben ze een mooie gedenkplaats gemaakt. Alle overledenen van de aanval die op het schip waren die dag, zijn nog steeds in het schip. Ook lekt het schip nog steeds olie wat je kunt zien aan de vlekjes op het water. Het is een zeer indrukkend monument. Na een klein half uur komt de boot je weer ophalen om terug te brengen naar het vaste land.

We bekijken de laatste dingetjes en leveren onze audiotour weer in. Rond 2 uur hebben we alles wat we wilde gezien en verlaten we Pearl Harbor.

Iets wat nog op het programma stond voor onze dagen op Hawaii is de Manoa Falls trail. Dit is een korte (2,6 km heen en terug en goed onderhouden) trail die je naar de waterval leidt. De route is op zich goed te doen maar gaat af en toe redelijk berg op en is soms erg glad! Je waant je wel echt in een andere wereld! Het is erg jungle achtig en we zien mooie salamander(achtige) dieren en kleurrijke vogels. Dit gedeelte van het eiland is ook gebruikt in de serie Lost en in de Jurassic park films.

De waterval zelf is vrij hoog, met onderaan een klein meertje. Na even uitgerust te hebben beginnen we aan de route terug. Hier doen we langer over dan de heenweg aangezien het erg glibberig is. We zijn helemaal klam als we terug bij de auto zijn. Bij het hotel aangekomen kleden we ons snel om en nemen een duik in het zwembad.

Tegen de avond lopen we Waikiki weer in om wat te eten en struinen we nog wat langs de winkeltjes voordat we terug naar het hotel gaan.