Op reis door Amerika

Dag 11: Yellowstone.

En zo zitten we alweer op de helft van onze reis. Vandaag hebben we de hele dag te tijd om Yellowstone te bezoeken. Het park is heel groot, dus je hebt ook wel een paar dagen nodig om het grootste gedeelte van het park te kunnen zien.

Na het ontbijt tanken we maar weer eens vol en rijden we even naar het visitor center. Er zijn geen bijzonderheden vandaag die ons nog niet bekend waren dus rijden we het park in. Na 10 minuten rijden staan we echter stil. Na ongeveer een kwartier komt een rangerauto langs met de zwaailichten aan. En na 10 minuten kunnen we dan weer doorrijden. Het blijkt dat ze bomen aan het rooien zijn langs de weg. Er zijn nog een paar keer wat kleine opstoppingen voordat we bij knooppunt Madison zijn, deze worden veroorzaakt doordat er bizons langs de weg lekker aan het grazen zijn. Iedereen trapt dan meteen op de rem om foto’s te maken.

We rijden vandaag via het noorden naar het oosten van het park naar Tower-Roosenvelt (ongeveer 65 mijl heen en dan ook weer terug). Op de terugweg pakken we dan de bezienswaardigheden en uitzichtpunten mee. Onderweg is ook nog een road construction, waardoor er maar 1 rijstrook open is. Gelukkig kunnen wij in 1 keer mee doorrijden .

Bij Tower Roosenvelt gaan we eerst langs de Petrified tree en daarna naar Tower Falls, de grote waterval. Er is hier ook een winkel met snackbar een aangezien het al 1 uur is, is dit een mooie tijd voor lunch!

We beginnen aan de terugweg en we zien langs de kant weer veel auto’s stilstaan, zelfs met een ranger erbij. Als we langsrijden zien we een zwarte beer in de bosjes (op veilige afstand) we parkeren (met behulp van de ranger) ook even langs de straat en maken wat foto’s. Verderop zien we ook nog een Grizzly, maar deze zit wat meer verscholen in de bosjes. We rijden verder de mooie route af naar Mammoth Hot Springs waarbij we af en toe even stoppen bij een uitzichtpunt.

Bij Mammoth hot springs lopen we de lower terraces trails die er zijn en bekijken we rustig de waterbronnen. Verderop kunnen we met de auto de upper terraces trail rijden.

Helaas hebben we bij de road construction dit keer minder geluk. We zijn de eerste auto die niet meer mee door mag. Dit betekent dus ruim 20 minuten wachten voordat de pilot car ons voorgaat langs de wegwerkzaamheden. De wegwerkster die het verkeer regelt vertelt dat ze al een Grizzly beer op bezoek heeft gehad en met dat we aan het wachten zijn ziet ze ook nog een witte wolf langs sluipen.

We stoppen nog bij kruispunt Norris voor de geisers die daar nog zijn. Hier ligt onder andere de steamboat geiser. Heel af en toe (laatste keer in september 2014) heeft deze een grote uitbarsting. Op dit moment heeft hij alleen elke 5 minuten een kleine uitbarsting.

We pakken nog wat kleine geisers mee onderweg en om half 7 rijden we het park weer uit om te gaan eten.

Morgen hebben we nog een hele dag in Yellowstone, dan bekijken we het middengedeelte van het park (canyon village) en proberen we nog wat geisers (lower en midway geiser basin) mee te pakken