Op reis door Amerika

Dag 7: Custer - badlands.

Om half 6 zijn we klaarwakker vanwege de kou! Buten vriest het en met 1 dun dekentje is het niet warm genoeg. We zijn dus vroeg aan het ontbijt. Het weer is wel een beetje opgeklaard dus we besluiten om naar Badlands national park te rijden. Dit is 100 mijl van ons hotel vandaan. De andere optie was Custer state park. Dat ligt hier een paar mijl vandaan. Dit kunnen we eventueel morgen voordat we vertrekken nog doen.

We zetten koers naar Badlands, onderweg komen we bijna langs mount rushmore, dus we proberen het nog een keer. Helaas is het misschien nog wel mistiger dan gisteren. Zo'n 30 mijl voor Badlands komen we langs “Wall drug store”. Deze winkel wordt al van heel ver van tevoren aangegeven via borden langs de weg. Aangezien het zo ongeveer naast de highway ligt nemen we er een kijkje. De winkel is een klein stadje op zich. Allemaal verschillende kleine winkeltjes (juwelier, souvenirs, drogisterij etc) bij elkaar. Leuk om te zien, we kopen er lunch to go en rijden dan verder. Hoe verder we van Custer wegrijden hoe beter het weer wordt. Het is wel nog bewolkt maar geen regen en ook niet meer zo koud.

Vanuit de oostkant rijden we uiteindelijk Badlands binnen en aan de westkant zullen we er later weer uitrijden. Het is dus 1 lange weg met verschillende uitzichtpunten. Het eerste uitzichtpunt is al meteen adembenemend. Bij het visitorscenter lopen we even rond en rijden dan verder de route af.

We rijden in 3 uur door het park heen terwijl we de verschillende uitzichtpunten bekijken en korte trails lopen. Het ene uitzichtpunt is nog mooier dan de ander. We hadden van tevoren niet gedacht dat dit zo’n mooi park zou zijn. Het is een beetje een kruising tussen Bryce canyon en de Grand canyon.

Om 15 uur rijden we het park uit en kijken we op de webcam van Mount Rushmore even hoe het erbij ligt. Wonder boven wonder is het monument duidelijk zichtbaar. Het is echter wel nog bijna anderhalf uur rijden dus hopelijk blijft het weer zo.

Als we bijna bij Mount rushmore zijn merken we al dat het weer een stuk beter is dan vanochtend. Het monument is nu zelfs al vanaf de straat duidelijk zichtbaar! We parkeren er voor de derde keer en lopen naar het monument. Hier maken we verschillende foto’s.

Aangezien het weer nu redelijk goed is rijden we ook meteen door naar Crazy horse. Met ons gratis entreekaartje mogen we zo naar binnen. Ook hier is het monument nu al vanaf de parkeerplaats zichtbaar. Er staat een oude schoolbus klaar waar mensen instappen, we vragen waar de bus naartoe gaat. Voor $4 p.p. brengt hij je tot aan de voet van het monument en krijg je tijdens de rit uitleg over het monument. We kopen een kaartje en gaan in de bus zitten. Als we vertrekken begint het langzaam te sneeuwen. De tour duurt niet lang, maar je kunt nu wel van dichtbij foto’s maken.

Als we terug zijn maken we vanaf het observatiedek nog wat foto’s en keren we terug naar ons hotel. We zoeken via tripadvisor weer een zaakje om te eten. En als we aan het eten zijn begint het steeds harder te sneeuwen. We gaan terug naar ons hotel en halen bij de receptie wat extra dekens voor vannacht.

Morgen vertrekken we richting het westen naar Buffalo, dit is een kleine 3 uur rijden.

Tim

Leuke verhelen en mooie foto's. Veel plezier!

Tim

Verhalen. Toch een groter scherm nodig :-)

Marianne

Hey Kelly en Davy. Wat een mooie foto's weer. Heel veel plezier nog tijdens de rest can de rit!