Op reis door Amerika

Dag 6: van Loveland naar Custer.

Vandaag stond een rijdagje op het programma. Na het ontbijt pakken we rustig de koffers in en checken we uit. Om half 12 gaan we op pad richting Custer in South Dakota. Dat is alweer de 4e staat van deze reis. Als we wegrijden is het nog mooi weer maar we weten dat het onderweg steeds slechter gaat worden.

Toen we de auto gingen ophalen had de baliemedewerker ons al gewaarschuwd voor dit stuk van de reis. “There’s nothing to see, just drive!” Hij had helemaal gelijk! Het is een trip van iets meer dan 5 uur rijden, het landschap is op zich mooi, maar wel 90% van de tijd hetzelfde. Onderweg komen we door fikse hagel- en onweersbuien.

Rond 5 uur komen we in het regenachtige Custer aan. We checken bij ons hotel in en rijden toch maar meteen door naar “crazy horse”. Dit is een monument zoals “mount rushmore”, een indiaan op een paard moet het ooit gaan worden, maar ze hebben nog een lange weg te gaan. Het wordt niet zoals de national parken en monumenten gefinancierd door de staat, maar helemaal door de entreegelden, giften e.d. Bij de entree waarschuwen ze ons al dat het monument niet te zien is, voor half geld mogen we naar binnen om de film en het visitor center te bezoeken, ook krijgen we dan een re-admission pass voor een volgende keer (binnen 3 dagen). De film is interessant en helaas is het monument inderdaad helemaal in de mist gehuld. We bekijken het visitor center en gaan dan verder naar “mount rushmore”.

Hier hoeft alleen parkeergeld betaald te worden. En het parkeergeld is dan meteen voor de rest van het jaar. Zoals verwacht is hier van het monument ook niks te zien. We slapen 2 nachten in Custer, dus hopelijk trekt de mist een dezer dagen op.

Het is inmiddels alweer half 7 dus we zoeken via tripadvisor een eettentje op. Na het diner gaan we naar het hotel waar we nog TV kijken en de planning voor morgen maken. Afhankelijk van het weer morgenvroeg kijken we dan wat we gaan doen.