Op reis door Amerika

Dag 5: Rocky Mountain National Park.

We staan vandaag op zodra we om half 7 wakker worden. We gaan vandaag naar het Rocky Mountain National Park. Aangezien het in dit park nog winterseizoen is rijdt er geen shuttlebus, je moet zelf met de auto door het park rijden. Iets na 9 uur rijden we het park binnen en stoppen we als eerste bij het visitor center. Hier krijgen we van een Ranger een kaart van het park en de uitleg welke wegen nog gesloten zijn. Aan de oostkant van het park (de kant waar wij zijn) zijn toch al wat wegen open. Ook de Trail ridge road is al voor een gedeelte open gegaan. De ranger geeft ons een suggestie voor een route voor vandaag en we gaan op pad. Het eerste punt waar we heen gaan is meteen een van de hogere punten van het park. Onderweg zijn er nog wat kleinere uitzichtpunten waar we stoppen en wat foto’s maken.

Bij “rainbow curve” is de rest van trail ridge road afgesloten. Als we er aankomen snappen we ook waarom, er ligt hier nog een dik pak sneeuw. Gelukkig is de weg wel al vrijgemaakt. We lopen nog een klein stukje verder om wat foto’s te maken en van het uitzicht te genieten. Het is stralend weer dus we kunnen ver kijken! Wel merken we dat we aardig op hoogte zitten (ongeveer 3500m).

Hierna lopen terug naar de auto en dalen dan weer af naar “hidden valley”. Hier zijn allemaal gezellige picknickplaatsen gemaakt en we lopen hier een korte trail.

We gaan verder naar “Alluvial Fan” waar tussen allemaal rotsjes een beek stroomt en naar “sheep lakes”. Hier staan rangers te vertellen over de bighorn goats die hier in het park leven. We krijgen wat uitleg en met verrekijkers laten ze ons zien waar de kudde zich vandaag bevindt.

Als we de weg verder vervolgen zouden we via de noordkant het park verlaten. We draaien hier dus om en rijden helemaal naar het zuiden naar “bear lake” terwijl we onderweg stoppen bij de vele “pull outs” die er in het park zijn. Bij de “pull outs” kun je stoppen om foto’s te maken van de mooie uitzichten. Bij “bear lake” ligt nog sneeuw. Het is maar een kort stukje naar het meer, maar wel erg glad!

De laatste stop van vandaag wordt “Sprague lake”. Hier kun je een rondje van iets meer dan 1 km lopen om het meer heen. Het weer is opeens donker geworden en het begint een beetje te onweren. We lopen het rondje en gaan dan weer naar de auto, via dezelfde route als we gekomen zijn verlaten we het mooie park. Het is inmiddels bijna 3 uur, dus we hebben een kleine 6 uur door het park gereden.

In het plaatsje Estes park stoppen we nog voor een kop koffie alvorens we de weg van iets meer dan een uur terug naar het hotel rijden. We gaan dineren bij een zaakje bij het outlet centrum en gaan dan terug naar de hotelkamer om nog wat TV te kijken. Morgen hebben we een rit van 4,5 uur voor de boeg naar Custer in South Dakota.

Boze oom

Mooie verhalen, geniet van jullie vakantie