Op reis door Amerika

Dag 2: Washington

4:30 geeft de wekkerradio aan, slapen lukt niet meer… Na nog wat draaien staan we heel rustig op, bepalen de planning van vandaag en om half 8 lopen we de kamer af. Aan de conciërge van het hotel vragen we de route die we het beste kunnen lopen en krijgen van hem een kaart mee. In het hotel is een klein koffiezaakje waar we koffie halen voor onderweg. Buiten is het wel bewolkt, maar het regent gelukkig niet meer. Vannacht zijn wel enkele fikse buien gevallen. We lopen naar het metrostation wat een straat verderop ligt. Hier pakken we de metro naar “Metro station”. Dit is de halte het dichtstbij bij het witte huis. In een koffiezaakje pakken we wat croissantjes en muffins voor onderweg. Op het moment dat we afrekenen gaat het brandalarm af, compleet met stroboscoop lichten en een gesproken boodschap. We worden verzocht het pand te verlaten. Hebben we dat ook eens meegemaakt.

Bij het park waar het Witte huis staat is een lange rij. We vragen ons af of dat echt de rij is om door het park te kunnen lopen en besluiten om dit in het visitor center even na te vragen. Het blijkt de rij te zijn voor een tour door “the treasure department”. We bekijken het visitor center even en krijgen ook hier weer een kaart en een krantje met verdere informatie over de omgeving.

De eerste stop is het Witte huis. In het echt is het inderdaad een stuk kleiner dan dat je denkt! Er is ook veel beveiliging in de weer! Na wat foto’s lopen we het presidentiele park door naar het World War II monument, hier is het heel erg druk en zijn er heel veel veteranen op pad. Ook WWII veteranen worden veelal in rolstoelen rondgereden door vrijwilligers. We lopen via het Vietnam war monument naar het Lincoln monument waar op de trappen “I have a dream” gegraveerd staat, hier moeten we even naar zoeken , maar we vinden het uiteindelijk toch.

Volgende stop is het Korean war monument. Overal lopen veteranen rond, waardoor we ons afvragen of er vandaag iets speciaals te doen is in de stad. Via het WWII monument lopen we naar het Washington monument (de grote pilaar uit de films). De lift naar boven is helaas “indefenitly closed”. We lopen verder naar het meer waar we uitzicht hebben op het Roosenvelt monument voor een foto.

We lopen richting het capitool en komen uit bij “the mall” dit is het grote rechthoekige park waar ook altijd de mensen staan tijdens de inauguratie. Aangezien het al 12 uur geweest is pakken we bij de kiosk wat te eten. Terwijl we dit op de bankjes opeten komen de presidentiële helikopters overgevlogen. Waarschijnlijk was er daarom dus zoveel beveiliging op de been.

Na alle monumenten is het nu tijd voor een museum. Er liggen veel musea langs “the mall”. Wij kiezen voor “the museum of american history”. Het is erg interactief ingericht, wat het erg interessant maakt. Er zijn veel verschillende zalen met allemaal een ander thema. Van alle verschillende oorlogen tot de bouw van de Amerikaanse huizen, alle presidenten, het Amerikaanse geld, de infrastructuur en uitvindingen van Amerika. Bijna 2 uur hebben we nodig voor het bezoek. Op “the mall” is er ook al grote bedrijvigheid. Er blijkt vandaag een of ander politie evenement te zijn. Verschillende oude politieauto’s en politie te paard zijn aan het verzamelen. Op het grasveld staan rijen stoelen.

Een van de laatste stops van vandaag is het Capitool aan het einde van “the mall”. Hier blijven we een tijdje zitten om de voetjes even wat rust te gunnen. We zijn al flink wat kilometers aan het maken de eerste dag! Vandaag gaan we traditiegetrouw eten bij het Hard rock café.

Tegen 6 uur zijn we klaar met eten en is het weer flink opgeklaard, het zonnetje komt zelfs af en toe door. Voor wat betreft het weer hebben we niet echt te klagen gehad. Het was een graad of 16 en regen hebben we gelukkig niet gehad. Het was wel erg bewolkt. We lopen nog een keer naar het Witte huis en lopen ook naar de achterkant van het gebouw. Hier kom je een stuk dichterbij dan aan de voorkant omdat hier de tuin een stuk kleiner is.

Het is al kwart voor 7 geweest en de voetjes beginnen te protesteren. We hebben het rondje dat we op de planning hadden helemaal gedaan en lopen naar het metrostation om terug te gaan naar het hotel.

In het hotel pakken we nog wat koffie voor op de kamer, kijken we nog wat tv en gaan dan lekker slapen!