Op reis door Amerika

Dag 1 Washington

Eindelijk hebben we Wifi, dus eindelijk de verhalen van de afgelopen dagen...

Dag 1: van Nederland naar Washington

Vandaag was het dan zover! Om 4:45 ging de wekker! Na de laatste dingen ingepakt te hebben staan Wendy, Danny en Dani om kwart voor 6 voor de deur om ons naar Schiphol te brengen. Aangezien de laatste weken Schiphol niet heel positief in het nieuws is geweest (lange wachtrijen, mensen die de vlucht missen) vertrekken we ruim op tijd. De rit ernaartoe verloopt voorspoedig! Er is alleen een hele korte file bij Eindhoven, maar dat stelt niet zo veel voor. Om iets voor half 9 komen we bij Schiphol aan. Op de kiss&ride nemen we afscheid van Danny, Wendy en Dani. Zij maken van de nood een deugd en gaan lekker naar Artis en Amsterdam in.

Wij gaan meteen door naar de incheckbalie die wonderlijk genoeg al open is. In tegenstelling tot voorgaande keren is nu meteen bij het inchecken en afdroppen van de bagage al de USA security check. Hier worden al wat korte vragen gesteld over het doel van de reis en over de bagage. Dit is allemaal in orde en na het afgeven van de bagage gaan we meteen door naar de controleposten. Zoals inderdaad al verwacht is het druk!!! Het bord geeft een wachttijd van een kwartier aan, dit is echter toch wel wat langer. Na de bagagecontrole en de bodyscan gaan we door de selfservice paspoortcontrole. Hier staat geen rij en dus zijn we uiteindelijk al om half 10 door alle controles heen. We gaan rustig wat eten en struinen wat door de verschillende winkeltjes. Om half 12 zouden we boarden, maar aangezien er een last minute gate wissel is hebben we al een klein beetje vertraging. Terwijl de rijen voor het boarden zich beginnen op te stellen wordt Davy opeens omgeroepen. Ik loop mee naar voren en hij krijgt nog een extra security check. Na weer wat vragen, uitgebreid gefouilleerd en getest te zijn mogen we als een van de eerste boarden. Rond half1 (dus een half uurtje vertraging) stijgen we op!

De vlucht heeft redelijk wat (lichte) turbulentie, we kijken wat films (het aanbod is lekker uitgebreid) proberen wat te slapen en doen wat spelletjes op de flighttainment. De verloren tijd wordt ingehaald en om half 3 landen we op Washington Dulles Airport. We worden met de bus nar de aankomsthal gereden waar we eerst nog door de immigratie moeten. De rij is niet heel erg lang, maar met maar enkele balies open, duurt het wel wat langer. We krijgen weer wat standaard vragen en de beambte verbaasd zich dat we de route gaan doen in 3 weken tijd. Maar goed, na wat vragen, vingerafdrukken en foto’s krijgen we een mooie stempel en mogen we door.

De bagage is al van de band afgehaald en staat al voor ons klaar. We moeten nog door de douane maar dat hier hoeven wel alleen het formulier in te leveren. Ongeveer een uur na landing staan we buiten. Met een taxi rijden we naar ons hotel. Dit is nog best een lange rit aangezien het vliegveld zo’n 3 kwartier van de stad af ligt. We hebben voor 2 nachten een kamer in het Omni Shoreham hotel. Op internet hebben we al gelezen dat the Beatles en wat presidenten hier zijn geweest. Als we aankomen blijkt het een groot sjiek hotel te zijn. De kamer is mooi, groot en het kingsize bed lonkt. Ook al is het half 5 plaatselijke tijd, voor ons gevoel is het gewoon half 11.

Tegenover het hotel is een klein winkelcentrum. We wandelen ernaartoe kopen bij een indiaans winkeltje een paraplu, deze gaan we morgen hard nodig hebben! Er wordt 35 mm regen voorspeld, weercijfer 3…

We eten snel wat en lopen we terug naar de kamer om te gaan douchen. Na wat lezen, bekijken wat er morgen op de planning staat en natuurlijk dit blog typen, wint om half 9 de jetlag het! Hopelijk zijn we morgen niet al te vroeg wakker!!!