Op reis door Amerika

dag 15 new york

Dag 15 new york

Vanochtend nadat we het verhaal van de dag ervoor bij de starbucks erop hebben gezet gaan we op weg naar de staten island ferry met de metro. Dit is de gratis ferryboot naar staten island waarbij je een mooi uitzicht op het vrijheidsbeeld hebt. De vorige keer dat we hier waren hadden we een stralend blauwe hemel. Dit meer is het wel anders. Het miezert, maar zo krijgen we wel natuurlijk een heel ander beeld van de statue of liberty dan dat we al hebben!

Als we op en neer zijn geweest gaan we wat lunchen, lopen door wallstreet in het financial district en gaan we naar het WTC. Vorige week hebben ze hier het hoogste punt bereikt. In 4 jaar tijd hebben ze dus 1776 feet gebouwd. De toren staat vanwege het weer in de mist en de top kun je dus niet zien. We pakken de walking tour i.c.m. het museum. Het museum heeft indrukwekkende beelden en de tour naar het memorial wordt gegeven door iemand de wat met 9/11 te maken heeft. In ons geval een vrouw waarvan de man in de toren werkte en die de bewuste dag besloot om iets later te gaan werken vanwege een wedstrijd die hij tot 2 uur s nachts had gekeken, dit heeft zijn leven gered. Het memorial bestaat uit 2 vijvers op de plaatsen waar de torens hebben gestaan. Ze zijn iets kleiner dan dat de torens waren dus als je eromheen staat, sta je eigenlijk in de toren. Alle namen van de overledenen staan in de rand gelaserd. Nadat we hier lang rondgekeken hebben en de lucht een klein beetje is opgeklaard zodat we toch nog net de hele toren kunnen zien, gaan we op weg naar de brooklyn Bridge.

We lopen de Brooklyn Bridge op en gaan tot de eerste pilaar. De zijn de brug aan het renoveren dus het levert niet echt mooie plaatjes op. Op weg naar Greenwich Village voor een blik op het friends gebouw en om wat te gaan avondeten. Het friends gebouw is nog altijd geliefd bij de toeristen en hier staan er dan ook nogal een aantal. We willen eigenlijk gaan eten wat central perk voor moet stellen maar de prijzen zijn echt belachelijk. Dit slaan we dus maar over en gaan naar een bekende pizzeria een paar straten verderop. We pakken samen 1 grote en deze krijgen we niet op!

We lopen nog langs de universiteit van New York naar Washington square park waar de film i am Legend zich afspeelt. We pakken de metro terug naar Times square en gaan even spullen droppen bij ons hotel.

Als je in New York bent moet je echt naar de bioscoop! We gaan naar het movie theater op 42nd street waar ze ook een imax hebben. We hebben geen idee waar de films allemaal over gaan die er n draaien en een boekje hebben ze ook niet. Dan maar veilig kiezen voor Oblivion meet Tom Cruise. De film duurt iets meer dan 2 uur zonder pauze erin. We pakken een middel Cola (wat toch al een liter p.p. is en gaan lekker liggen in de bioscoopstoelen (ja ze kunnen net als de stoelen in het vliegtuig lekker achterover leunen).

Na de film lopen de over Times Square terug naar ons hotel en zien we de bekende Nked Cowboy, hebben we die ook eens gezien!

Morgen gaan we de hele dag naar central park (hopelijk werkt het weer een beetje mee!) we willen een fiets huren om lekker door het park te gaan!