Op reis door Amerika

Dag 16: Lone Pine - Yosemite

We hadden zowaar gisteren een hotel zonder internet dus vandaag ook het verhaal van gisteren.

Enjoy!

Na lekker geslapen te hebben in het berggehucht hadden we vandaag bij het hotel inbegrepen weer continental breakfast. Wat dus niet meer wil zeggen dan muffins, wafels, toast en nog meer gebakjes, koffie, aangelengde jus de orange en thee.

Hierna op weg naar Yosemite. Op de weg ernaar toe komen we met een kleine omweg nog langs Bodie dit is een klein spookstadje waarin hoogtijgoudzoekersdagen 10000 mensen woonden en op het laatste voordat alles helemaal vertrok nog maar 100. Een groot deel van de stad is door een brand verwoest maar ook een deel is nog bewaard gebleven is en nu een national state park.

De weg ernaartoe zijn ze aan het repareren dus het duurde even voordat we er waren. Ook een gids gekocht met uitleg over het dorp en in een uurtje erdoorheen gelopen. Erg leuk om te zien. In veel huizen stonden de bedden en de stoelen nog. Zo kun je weer eens zien hoe klein de mensen toen waren. Om 2 uur hadden we het wel gezien en zijn we het kleine stukje terug gereden om af te slaan naar de Tioga Pass. Deze weg is alleen in de zomer geopend en dit jaar zelfs pas vanaf eind juni vanwege de late sneeuwval. Hier zie je zelfs op de bergen nog sneeuw liggen. Hoe groot kan het contrast in 1 dag zijn gisteren liepen we nog door 50 graden nu zien we sneeuw liggen.

De Tioga pass is erg mooi en is ook meteen de entree tot Yosemite. Het park is toch wel veel groter dan we verwacht hadden maar aangezien we morgenvroeg ook nog hebben (bij Lake Tahoe is op dit moment weinig te doen dus als we daar rond 6 uur aankomen is het goed genoeg, ook daar hebben we nog een ochtend) doen we lekker rustig aan en kijken we op verschillende uitzichtpunten.

Bij Tuolomne Grove schijnen ook al grote sequoia's (megabomen) te staan. Hier parkeren we de auto dus en lopen het pad op. Normaal bekijken we eerst de borden maar nu zien we een klein bordje staan met 1 mijl erop. Nou dat moet nog wellukken en dus gaan we op pad. Als we de eerste bocht om zijn zien we een groepje lopen waar een redelijk flinke jongen bijzit wiens shirt echt doornat is van het zweet. Oei, zou het toch wat zwaarder zijn dan verwacht??? We lopen door en het gaat voor ons vals plat naar beneden, even later zien we een stel met een kinderwagen dat kwiek de berg omhoog loopt. Hmm, zal toch wel meevallen dan. We lopen een eindje door en het gaat steeds steiler naar beneden. Oei, dit moeten we straks ook weer op!!! Ook al is het hier beter dan gisteren met 27 graden is het toch nog redelijk warm. Op een gegeven moment komen we bij het bord dat aangeeft dat we er zijn. Er staat inderdaad 1 hele grote boom en 1 tunnelboom (daar waar in de stam een gat is gemaakt zodat mensen, huifkarren o.i.d. er doorheen kunnen. Deze boom heeft alleen helaas geen top meer (door brand en verrotting verwoest) dus hij is niet zo groot. En dat was het dan... er is nog een klein rondje om te wandelen maar aangezien hier voor de rest niets bijzonders te zien is beginnen we maar aan de terugweg. Na het eerste steile stuk te hebben gehad komen we wat mensen tegen die vragen of het de trip waard was. Nou eigenlijk niet nee, maar ze zijn nu zo dichtbij dat ze dat stukje ook nog wel verder kunnen. Ze bedanken ons voor onze eerlijkheid en lopen dan toch maar door. Op 1/3 gaan we effe zitten op een omgevallen boom om even bij te komen. Daarna lopen we door omhoog waarbij we zelfs nog mensen inhalen (en we worden zelf ook eenmaal ingehaald) zijn we toch iets beter bij conditie dan dat we dachten ook al zitten we hier in het hooggebergte. Eenmaal boven aangekomen toch maar even op de borden kijken. Alweer een oeps momentje. Heen en terug tussen de 2 en 3 uur. Neem voldoende water mee en wordt aangemerkt als zeer steil. We kijken op de klok en zijn inderdaad bijna 2 uur weggeweest.

Het is nu dus al 6 uur en gaan dus maar op zoek naar het hotel. De slaapgelegenheden in het park konden we niet benutten omdat we hier maar 1 nacht verblijven (minimaal verblijf 2 nachten in het weekend) dus we hebben een buiten het park. In de hotelgids stond dat het er een eindje buiten lag dus we zijn benieuwd. We verlaten het park en het eerste gebouw aan de kant is ons hotel. 3 minuten dus met de auto. Valt alweer mee dan. Kamer is weer prima met een balkon dat naast een snelstromende rivier ligt. Lekker!! We eten wat in het restaurant van de lodge en gaan weer naar de kamer. Kelly ziet dat er weer een whirlpool is dus daar wordt weer gretig gebruik van gemaakt.

Morgen willen we de grote bomen zien aan de zuidkant van het park en graag nog naar glacier point waar je een uitzicht over het hele park hebt. Daarna nog eventueel via de valley terug de tioga pass op naar Lake tahoe!