Op reis door Amerika

dag 10 monument valley - page

Het was 'bloody hot' vannacht op de kamer allebei dus niet echt lekker geslapen. Omdat we vroeg op moesten omdat we nog wat van Monument Valley wilden bekijken zijn we om kwart over 7 opgestaan. Om kwart over 8 hadden we ons verzorgd, aangekleed, ontbeten en alles ingepakt. Klaar om te vertrekken naar monument valley. Toen keken we nog eens goed op de klok en was het dus al eigenlijk kwart over 9 (we wilden om half 10 uiterlijk vertrekken uit Utah. We waren dus vergeten om de klok waarop de wekker afging ook naar nieuwe tijd te zetten, echt veel tijd was er dus niet meer. Wel nog naar het beginpunt van de vallei gereden. Vanuit daar de rotsen bekeken (zo kregen we toch nog een mooie indruk van de vallei, gelukkig hebben we lang kunnen genieten van het uitzicht) en toen maar op weg naar Page een rit van 2,5 uur.

Om 11 uur arizonatijd moesten we in page zijn. Om 10 voor 11 kwamen we bij het beginpunt van de antelope canyon tours aan. Mooi op tijd dus. We werden ingeladen in een jeep en naar het beginpunt van de canyon gebracht. Nou de jeeptour op zich was ook al een attractie op zich. De waarschuwing van de chauffeur dat het een ‘bumpy ride' zou worden was niks teveel gezegd. De termpratuur begon ook weer lekker te worden. Dit was om 11 voor 12 (20:49 NL tijd): 38.2 graden C.

In de canyon zelf kregen we van de gids uitleg over de canyon en liet hij ons mooie fotografeer plekjes zien. Kelly kon hier naar hartenlust fotograferen. Jammer gennoeg was het wel erg druk in de canyon, maar ja het is dan ook hoogseizoen hier. Toch zorgde de gids ervoor dat iedereen mooie foto's kon maken.

2 dagen geleden was er nog een flash flood geweest. Bovenin hing nog een tak die achtergebleven was in de canyon. Flash floods ontstaan als er regen van hoger gelegen delen de canyon afzakken. Kleine floods brengen veel zand in de canyon en hoge floods zorgen dat er veel zand uit de canyons stroomt. Die van 2 dagen gelden was een hoge flood, en de canyons was nu dus zo'n 50 cm dieper dan gebruikelijk. Na een tour van een uur verlieten we de prachtige canyon weer en werden we met dezelfde jeepattractie weer naar het beginpunt teruggebracht.

Hierna hebben zijn we naar ons hotel gereden om te kijken of we al in konden checken. We waren hiervoor een uur te vroeg en onze kamer was nog niet klaar. Als we wilden switchen naar een kamer met een kingsize bed in plaats van 2 queensize konden we wel al inchecken. Nou vooruit dan maar, vannacht in 1 bed slapen ;-).

Kelly heeft even geïnternet en Davy een klein middagdutje gedaan. Om 3 uur zijn we naar de Glen canyon dam gereden. Dit is zoiets als de Hooverdam alleen dan een iets kleiner formaat. Hierbinnen was nog een kleine expositie over de dingen die ze gevonden hadden terwijl ze met de bouw van de dam bezig waren. Speciaal voor Bryan (was het leuk metopa en oma op de camping?)wat fotootjes:

Na het bekijken van de dam wilden we graag naar de Horseshoebend, dit is een kronkeling in de rivier in de vorm van een hoefijzer. Een kleine hike van 1,5 mijl. Nou dat kunnen we nog wel aan!

Bij het beginpunt aangekomen begon het met een kleine berg. Eenmaal boven zie je het eindpunt in de verte liggen een heel stuk naar beneden. Ow jee dat wordt een leuke terugtocht straks dachten we nog (Davy dacht zelfs nog even dat dat de mensen waren die aan de overkant stonden. Nee, nee dat is ook ons eindpunt). In 30 graden door het mulle zand was het geenpretje maar je moet er wat voor over hebben. De bocht paste net, maar dan ook net op de foto. Kelly wilde eigenlijk nog wat dichter naar de rand maar dat werd haar toch afgeraden. Op de terugweg op de helft maar effe lekker op een rotsje uitgerust. Al met al viel het nog wel mee.

Weer effe terug naar het hotel voor een duik in het zwembad en een lekkere douche. Al het rode zand van de canyon en de minihike effe afspoelen. En dan weer in de auto naar Lake Powell. Hier met een beker koffie naar het water gekeken tijdens de zonsondergang. O, wat hebben we het toch slecht hier!

Morgen vertrekken we naar Bryce canyon.

Weetjes:

Davy heeft eindelijk door hoe de vergrendeling op afstandsbediening werkt van de auto (nee, het is niet 1 knopje voor open en 1-tje voor dicht). Leuk dat je zelf een auto mag uitzoeken maar er vervolgens geen enkele uitleg bij krijgt. Ook eenhandleiding zit er niet bij. Zoek het allemaal maar zelf uit!