Op reis door Amerika

dag 10 en 11, road to hana en stranddag

Dag 10: Maui: Road to Hana

Vanochtend halen we een ontbijt “to go” voor onderweg. Het is 71 mijl vanuit ons hotel naar ons eindpunt van vandaag: haleakala national park. Echter is het wel zo’n 3 uur rijden.

De road to hana is een echte trekpleister op Maui. En het gezegde luidt: the road to hana it’s not about the destination, it’s about the journey.

De weg begint net buiten Paia en tot aan Hana is het ongeveer 50 mijl. Wij zullen nog iets verder gaan tot aan het national park. De weg telt rond de 600 bochten en talloze 1 baans bruggetjes. Dus het is rustig aan rijden. We hebben van ons hotel een kaart gekregen met alle mogelijke stopplaatsen erop. Dit zijn er echt veel dus we hebben er een aantal uitgezocht die we graag willen bekijken.

De eerste stop is Twin falls, een klein stukje lopen vanaf de parkeerplaats brengt je naar een super dubbele waterval. Als het water een beetje rustig is, kun je hier zwemmen. Dat is vandaag niet het geval. De waterval stroomt hard naar beneden!

Vanaf de volgende stop: Kaumahaina state wayside, komen we in het natte gedeelte van Maui terecht. Het is erg bewolkt en het miezert de hele tijd. Soms komt er ook nog een klein buitje tussendoor. Op dit uitzichtpunt heb je zicht op honomanu bay.

We komen weer bij een aantal watervallen waar we stoppen: upper waikani falls, pua’a ka’a state wayside park, hanawi falls, wailua falls en dan nog talloze onderweg waar we langsrijden, de een is nog indrukwekkender dan de ander.

Uiteindelijk komen we in het national park aan. Hier zijn een aantal trails die je kunt lopen. Het weer is aan deze kant van het eiland weer heerlijk, dus we lopen 2 trails. De eerste loopt langs oheo gulch. Dit zijn allemaal meertjes die gevuld worden door een waterval waar je normaal (bij laag water)mag zwemmen. De tweede trails is wat langer en ook wat steiler. We draaien na het eerste uitzichtpunt om aangezien we ook dezelfde route nog moeten terugrijden.

Op de terugweg stoppen we nog op de plekken die we op de heenweg hebben overgeslagen: waianapanapa state park waar het zwarte strand ligt en in waikamoi ridge trail. Hier is een eucalyptus en bamboe bos.

De laatste stop van vandaag is in Paia ho’okipa beach park overlook. Hier kun je de schildpadden op het strand zien liggen. Maar aangezien het regent zien we vandaag niks.

We dineren in Paia en gaan dan weer richting ons hotel. Onderweg stoppen we nog bij de winkel voor wat boodschappen en eenmaal terug in het hotel gaan we ook nog even op het strandje zitten.

We gaan weer redelijk op tijd slapen en morgen staat een rustige dag op het programma!

Dag 11: stranddag

We hebben gisteren croissantjes gekocht in een winkel, dus we zoeken een starbucks op voor wat koffie en gaan ontbijten op een strandje waar we langs rijden. Het strandje ziet er erg gezellig uit dus na het ontbijt kleden we ons om en rijden we naar dit strand terug.

We blijven 4 uur op het strand, beetje liggen, beetje snorkelen, beetje boekje lezen.

We pakken onze spullen op en gaan weer richting Paia, in een winkelcentrum lunchen we wat en rijden naar terug naar ho’okipa overlook. We zetten de auto onder bij het strand en zien de schildpadden al liggen. Het zijn er vandaag uitzonderlijk veel horen we. Zelfs buiten de afzetting van het touw ligt er 1 op het strand. We maken op gepaste afstand wat foto’s en laten de schildpadden lekker uitrusten op het strand. Onderweg terug naar het hotel stoppen we nog bij de winkel en lopen we het strandje tegenover de winkel nog even op en af.

We gaan ons douchen in het hotel en zoeken dan op internet een restaurant uit om te gaan eten. Dit doen we in het stadje verderop. We lopen nog door de winkeltjes die hier allemaal zijn en gaan dan terug naar het hotel.

Morgen gaan we naar Hawaii the big island. We hebben het nieuws over de vulkaan in de gaten gehouden en alleen een klein gedeelte van het vulcanoes NP en zuidoost Hawaii is gesloten. Voor de rest is het eiland gewoon begaanbaar.

Pa en Ma

Hallo Davy en Kelly,Fijn dat we jullie gevonden hebben,Nu kunnen we alles volgen,en zien mooie fotos en lezen we mooie verhalen,nog een week te gaan,genieten jullie ervan.Groetjes Pa en Ma.